PLAN ZAJĘĆ
Stałe elementy zajęć:
• modlitwa – przed i po rozpoczęciu zajęć
• porządek – przygotowanie do zajęć i porządkowanie po
zajęciach
• wykład:
- wprowadzający – o istocie ikony (na podst. Prokopiuk G., praca dyplomowa 2008: Wprowadzenie w istotę ikonografii prawosławnej ), 1 i 2 dzień
- wprowadzający – o kanonie pisania ikon (na podst. Prokopiuk G., praca dyplomowa 2008: Praktyczne omówienie etapów powstawania ikony ), 3 i 4 dzień
- wprowadzający – o języku ikon (na podst. Prokopiuk G., praca dyplomowa 2008: Charakterystyczne cechy ikonografii prawosławnej), 5 i 6 dzień
• prezentacja:
- sporządzania gruntu i podobrazia – zajęcia jednodniowe
- pisania ikony: metoda, etapy
- złocenia
• praca własna: przyswajanie wiedzy teoretycznej i pisanie
• odpoczynek: przerwa obiadowa; max. liczba godzin pracy dziennie - 6
• muzyka – podczas samodzielnej pracy słuchanie utworów prawosławnej muzyki liturgicznej ( z z płyt: Siostry z Turkowic, Śpiew z Domu Zakonnego w Zaleszanach, Bracia z Monasteru Simonopetras z góry Św. Atos oraz Hildegarda).

HARMONOGRAM DZIENNY
Dzień pierwszy
- omówienie planu warsztatów oraz omówienie i rozdanie materiałów: deski pod ikony, papier ścierny, pędzelki, pigmenty, ołówki, wzory ikon, modlitwy itd.
- wykład wprowadzający w istotę ikony; część I
- przygotowanie podobrazia poprzez zeszlifowanie wierzchni gruntu na rozdanych podobraziach do ikon oraz wyjaśnienie elementów budowy deski pod ikonę: szponka, kowczeg, pole, klejma, grunt.
- prezentacja przez trenera sporządzania kopi wzoru ikony i przenoszenie wzoru za pomocą sporządzonej kopi i ołówka
- przygotowanie pierwszej warstwy do gruntowania
Dzień drugi
- wykład wprowadzający w istotę ikony; część II
- na wzór prezentacji trenera uczestnicy poprawiają za pomocą pędzelka i tuszu odbite linie
- prezentacja sporządzenia emulsji i sporządzenie emulsji przez uczestników
- prezentacja nakładania pierwszej farby na powierzchnie ikony. Na wzór trenera uczestnicy starają się powtórzyć zasady nakładania farby
- prezentacja drugiej warstwy podobrazia
Dzień trzeci
- modlitwa i przygotowanie do warsztatów
- wykład wprowadzający w etapy powstawania ikony; część I
- prezentacja kolorowania ikony za pomocą farby i pędzelka przez trenera; uczestnicy powtarzają kolorowanie na swoich ikonach pod okiem trenera
- prezentacja trzeciej warstwy gruntowania; prezentacja przechowywania gruntu
Dzień czwarty
- modlitwa i przygotowanie do warsztatów
- wykład wprowadzający w etapy powstawania ikony. Część II.
- ciąg dalszy kolorowania oraz prezentacja przez trenera rozświetlania szat i poprawienia konturów; malowanie przez uczestników rozświetleń i konturów pod okiem trenera
- prezentacja rozświetleń np. na twarzy ikony Matki Boskiej; uczestnicy, na wzór trenera, rozświetlają, pod jego okiem, np. twarz na ikonie Matki Boskiej
- prezentacja nakładania czwartej warstwy
- ciąg dalszy rozświetleń twarzy
Dzień piąty
- modlitwa i przygotowanie do warsztatów
- wykład wprowadzający w język ikony; część I
- ciąg dalszy rozświetleń i prezentacja nakładania tkz. podrumianki na partie cielesne przez trenera oraz końcowe poprawienia konturów; pod okiem trenera uczestnicy poprawiają kontury i malują podrumiankę
- prezentacja nakładania piątej i szóstej (ostatniej) warstwy
- końcowe poprawki konturów twarzy
Dzień szósty
- modlitwa i przygotowanie do warsztatów
- wykład wprowadzający w język ikony; część II
- prezentacja końcowych rozświetleń i nadpisu; uczestnicy powtarzają pod okiem trenera końcowe rozświetlenia i piszą nadpis
- lakierowanie ikony przez trenera dla wszystkich uczestników warsztatów
- zakończenie, podsumowanie
Harmonogram zajęć ulega zmianie, w zależności od potrzeb grupy i liczby dni przewidzianych w programie warsztatów.